»» جوان و خویشتنداری
بهترین شما کسی است که پروردگار او رایاری نموده و برخویشتن تسلط یافته است
رسول اکرم (ص)
جوانان باید بدانند هر میلی که به موقع ارضا ء شود موجبات سعادت آنان را فراهم می آورد
سلوانوس استال
دلبستگی جوانان به مجموعه ای از ارزشها ی اخلاقی همچون داربست نیرومندی است که آنان را از لغزشها و غفلتها حفظ می کند خویشتنداری در صدر چنین ارزشهایی قارر دارد اگر خواسته های جوانان را تحلیل نماییم آنها را در دومقوله خواسته های ضروری و منطقی و تقاضاهای غیر منطقی متجلی می بینم بخشی از خواسته های جوانان گرچه منطقی است ولی هنوز زمان ارضاءآنها فرانرسیده است در این حال تنها خویشتنداری می تواند جوانان را تا فرارسیدن زمان مطلوب متقاعد کند و آنان را در غلبه بر خواسته های نفسانی و غریزی یاری نماید.شناخت آثار خویشتنداری انگیزه عمل به آن را در جوانان تقویت می کند این آثار در دو جنبه فردی و اجتماعی قابل بررسی است آثار فردی آن در قرب به حق ، احساس منزه بودن یا تصویر شخصی مطلوب داشتن افزاتیش عزت نفس و تقویت وجدان اخلاقی تجلی می یابد.در بعد اجتماعی نیز خویشتنداری سلامت اخلاقی جامعه را تضمین می کند و در حفظ مرزهای آزادی و حین استفاده از آن نقش برجسته ای ایفا می نماید علاوه بر این موارد نهاد خانواده به عنوان سلول اولیه اجتماعی نیز مصونیت لازم را پیدا می کند زمانی که هر ی از اعضای خانواده بهدرستی حدود و مرزهای خودرا بشناسد و خاسته های نابجا را با کنترل خویشتنداری کنترل نمایند دیگر مورد ی برای بروز بحران در زندگی پیش نخواهد آمد و سلامت محیط زندگی خود زمنه ای برای سلامت محیط اجتمعی محسوب خواهد شدرسالت ما وخویشتنداری جوانان وظایفی را که ما در قبال جوانان بر عهده داریم از پیچیدگی و تنوع خاصی برخودار است برخی از آنها عبارتنداز : 1- به منظور تقویت خویشتنداری جوانان به والدین و مربیان یاد آوری کنیم که در برابر هر گونه خواسته غیر منطقی فرزندان و دانش آموزان تسلیم نشوند و در موارد ضروری با توجیه و تبیین وظایفآنها مقاومتشان را در برابر خواسته های غیر ضروری افزایش دهند 2- فرزند سالاری و خویشتنداری در تقابل با یکدیگر ند ضروری است از ترویج و تقویت روحیه فرزند سالاری به ویژه در رسانه های گروهی خودداری شود تا نسل جوان نسبت به خواسته هایشان رویکردی منطقی اتخاذ نمایند3- در هر فرصتی به تقویت اراده نوجوانان و جوانان بپردازیم و به عنونان یک راه کار عملی از زندگی زنان و مردان بزرگ نوشته ها و منتخبانی تهیه نموده ودر اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند با آشنایی کامل به رموز موفقیشتشان بر اراده خویش بیفزاید4- تفهیم این نکته اخلاقی به جوانان که اگر لذت های ناشی از خویشتنداری و غلبه بر هوای نفس واقف شوند لذتهای نفسانی دیگر نزد ایشان جایگاهی ندارد
اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس لذت ندانی
5- درک روابط میان کرامت نفس و گناه ستیزی موجب می شود که با تکریم شخصیت نوجوانان و جوانان آنان را در خویشتنداری و کنترل خواسته های نفسانی یاری دهیم 6- به لحاظ تأثیراتی که لغزشهاینفسانی در شخصیت آدمی دارد و موجب ارزیابی منفی فرد از خویشتن می شود لازم است رابطه خویشتنداری و سلامت روان برای نسل جوان به درستی تبیین شود تا برای احراز آن انگیزه خویشتنداری در جوانان تقویت شود7- نفوذ پذیری جوانان از همسلانشان موجب می شود کة آنان در ساختار اخلاقی خویش بیش از دیگران تحت تأثیر دوستان واقع شوند از این روی ضرورتدارد که با شیوه های مطلوب و جذابی اهمیت دوست یابی معیارهای دوست گزینی و شرایط حفظ و نگهداری دوست خوب وآثار دوستیهای مطلوب و نامطلوب جوانان را به خوبی توجیه نموده وشناخت کاملتری به آنها ارائة دهیم 8- گفتگو در خصوص آثار معنوی خویشتنداری زمنه دلبستگی جوانان را به این خصلت اخلاقی ایجاد نموده و یا تقویت می کند به عنوان مثال یادآوری برخی از آیات نورانبی قرآن کریم در اینمورد موجب تعمق و جامعیت بینش توحیدی آنان می شود آیاتی که نتیجه خویشتنداری و تقوی را در گشایش امور فرجام نیک کارها و یاری پروردگار به بندگانش تبیین می نماید از جمله این آیه شریفه که می فرماید: و هر آن کس که تقوی پیشه کند خداوند برای او راه خروج از مشکلات را قرار می دهدمسؤوایت جوانان و خویشتنداری اصلی ترین بخش مسؤولیت در مقوله خویشتنداری متوجه نسل جوان است زیرا ا“ان بیش از سایرین می توانند به خود یاری رسانند برخی از راه کارهایی که می تواننددر این امر به جوانان مساعدت نماید عبارتند از :1- تفهیم رابطه میان خویشتنداری و اعتقاد به نعمات الهی به عنوان امانتهای پرودگار می تواند در نوع تلقی از سرمایه های وجود انسان اثر گذار باشد به عنوان مثال اگر دوره جوانی را همچون نعمتی بی بدیل در نظر آوریم در حفظ و حراست از آن تلاش خواهیم نمود و در غیر این صورت آن را به سهولت از دست خواهیم داد همین گونه است سایر مواهب الهی از قبیل غریزه جنسی که نعمتی از جانب خداست و باید در زمان مقتضی و به شکلی مطلوب ارضاء شود نه اینکه وجود آدمی را تسخیر نماید و او را به روشی که مغایر با موازسن اخلاقی است سوق دهد 2- معطوف نمودن توجه جوانان به آثار درامدت لغزشهای اخلاقی می تواند در خویشتنداری آنان نقشی مؤثر ایفا نماید شاید غالب جوانانی که به ارضاء زودگذر غرایز و احساسات خود اقدام می نمایند فقط و صرفاً به نتیجه کوتاه مدت و لذت آنی می اندیشند در حالی که این امر فقط یک روی سکه است و روی دیگر سکه پیامدهای دارزمدت آن است در حدیثی از حضرت علی علیه السلام آمده است که فرمودند : چه بسا لذتهای زودگذری که مایه اندوههای طولانی می شود . این رویکرددر حقیقت نوعی آینده نگری و از مرزهای زمان حال فراتر رفتن می باشد 3- ارضاء بی قید و شرط غرائز اگر چه موقتاً جوان را راضی می کند ولی موجب احساس گناه می شود در حقیقت فطرت آدمی به گونه ای است که پیس از ارتکاب هر خطا و یا گناهی به شدت او را مورد سرزنش و ملامت قرار می دهد به نحوی که به مرور زمان احساس گناه در وی قوت می گیرد و به غرائز خود بلافاصله و به هر شکلی پاسخ داده اند ناچارند همه سالهای پس از جوانی را با احساس گناه سپری نمایند اگر چه خداوند متعال آمرزنده و بخشنده است ولیکن شاید همه خطا کاران موفق به توبه نشوند و حتی پس از توبه نیز آثار کدورت ناشی از گناه را از رشد و تعالی باز دارد .
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( چهارشنبه 86/4/13 :: ساعت 4:53 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]